Aigo? of Fawakka? (Hoe gaat het?) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu Aigo? of Fawakka? (Hoe gaat het?) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu

Aigo? of Fawakka? (Hoe gaat het?)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elien

30 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Aigo?
Met mij gaat het een beetje beter, sins vorige week.
We leren al een paar woorden Sranatong, wat wel lachen is.

Vrijdag ochtend moest ik redelijk vroeg op staan om optijd te komen bij het MOB. Daar worden kinderen met gedrags en leerproblemen behandeld. Maar, zoals in heel Suriname, zitten zij ook met het probleem dat er te weinig bezetting en materialen zijn...
Voor de rest was het niet zo'n heel verhelderend gesprek, dus binnenkort nog weer een gesprek met een psycholoog over de werkwijze die zij hanteert.
's Middags zijn we met de kinderen van Huize Campagne naar de dierentuin geweest. Het begon erg rommelig, omdat er een paar meiden waren die niet normaal konden communiceren. Toen we er eenmaal waren was het erg leuk. Een aantal tijgers, apen, slangen, enz. zelfs een otter! Die zweette ook als een otter, want hij was heeel druk heen en weer aan het zwemmen in zijn bakje water van een meter bij een meter..
Allemaal erg kleine hokjes wat wel erg zielig was. Na 5 minuten waren de kinderen al bijna uitgekeken. We hebben het nog even weten te rekken en daarna zijn we naar de speeltuin geweest in de dierentuin. Daar hebben de kinderen lekker eten en drinken gehad. Ze waren echt super leuk aan het spelen! een paar foto's voeg ik hierbij.

Zaterdag zijn we even naar Leguana beach geweest.. Daar wou een vrouw ons afzetten bij de entree, maar wij hadden gelukkig bij de ingang gezien wat de entree was en hebben haar daar even vriendelijk (ahum..) op gewezen!
Daar was wel een leuk uitzicht, maar er lag ook een vieze luier op het stand en het stand was ook nog eens heel klein. Toen hebben we de taxichauffeur gelijk gebeld, met de mededeling dat hij ons weer op moest halen! We zijn toen naar White beach geweest. Daar hebben we Annemarie en Belinda heel even gesproken en er was nog een stel die wat langer bleef zitten. Gelukkig niet verbrand, maar wel een beetje bruiner geworden!
Ik zit veel te veel achter internet en op school! Moet ik toch wat aan doen :)
Op zondag hebben we het huis een beetje schoon gemaakt en gezonnebaad in de tuin! Lekker relaxen, maar wel opletten dat de buurman niet te veel gaat gluren. haha
Witte dames in bikini zijn populair... Maar in onze eigen tuin zijn we gelukkig veilig!

Maandag, dinsdag en woensdag ben ik elke ochtend naar stage geweest en 's middags in het internetcafe gewerkt aan mijn verslagen... :s
Maandag was trouwens wel heel erg leuk, want de leerkracht vond het goed om op mijn idee in te gaan om minder klassikaal onderwijs te geven. Ik heb haar toen kennis laten maken met de werkwijze van het Daltononderwijs en Dinsdag mocht ik het idee al doorvoeren. De directeur is ook komen kijken en vond het goed lopen. Wanneer de resultaten met deze manier van werken goed of beter zijn blijven ze zo werken en voeren ze de manier van werken door naar de andere klassen! Toch een leuke uitdaging om weer even mee bezig te zijn!
Op dinsdag heb ik nog wel even een afspraak gehad met een man van de onderwijsinspectie. Die heeft me een aantal scholen laten zien, zodat ik daar mijn interview af kan nemen.
Ideaal dat de mensen elkaar hier zo goed kennen.
Onze buurvrouw kwam gister ook nog langs. Ze had een lekkere cake mee, speciaal voor ons gebakken! :)
En ze wou ook Nederlands leren koken, dus gaan we vrijdag met haar naar de supermarkt en koken. We leren haar spagetti te maken op zijn hollands! haha
Nou morgen heb ik weer een drukke dag en Zaterdag hebben we een feest in het Flamboyantpark! Met mr. Vegas en allemaal danseressen en dj's. Dat gaat wel leuk worden dacht ik zo!
Een kaartje daarvoor kost nog niet eens 10 euro! Echt leuk die Surinaamse prijzen.
Ik heb nu ook een supermarkt gevonden met Nederlandse artikelen, dus gisteren aten we rode bieten, aardappels en kip. haha

Nou ik stop er maar weer eens mee.
Tot snel :)

  • 04 November 2008 - 19:14

    Fenna:

    Lieve zus!!

    Wat hoorde ik nou, heb je miss tbc? Is niet zo best, hopen dat de uitslag morgen positief is.. Was je daarvoor niet geprikt dan?

    Wat goed zeg, dat ze jouwn ideeen over anders lesgeven meteen implementeren! Ben trots op je :D Hoe gaat het met Helma en haar project?

    Beter dat er ook een Nederlandse supermarkt is, hoef je tenminste niet alleen rijst en nasi te eten ;)

    Ik ben dit weekend naar Belgie geweest met de hele groep van bMail, was super gezellig, foto's zet ik zo wel even op mn hyves.

    Heb vanmorgen ook de sleutel van mn kamer gekregen, dus kan nu beginnen met klussen, wel heel spannend.

    Moeten we de boeken trouwens nog opsturen? En hoeveel, alles of een deel?

    Wanneer komt de familie van Helma langs trouwens?

    Veel plezier vrijdag met koken & zaterdag op het feest!

    Dikke kus je zusje

  • 08 November 2008 - 18:44

    Frea:

    Hey Elien!!

    Wat een belevenissen weer allemaal! Ben weer helemaal bij!
    Dus je ideeën worden doorgevoerd op school! Wat super! Vast een hele eer!

    Wat lees ik hier beneden van Fenna, tbc opgelopen?!

    Liefs, Frea

  • 11 November 2008 - 14:04

    Klaske Jellema:

    dag elien, boeiend om te lezen wat je allemaal meemaakt!Prachtige foto's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elien

Mijn stageperiode is 3 maanden. In deze periode loop ik 3 dagen per week stage op de Nabawischool. De overige 2 dagen gebruik ik om onderzoeken en tests te doen op andere basisscholen en kindertehuizen. Ook wil ik veel van het land en de mensen zien en natuurlijk veel van de zon genieten!

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 1071
Totaal aantal bezoekers 27468

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: