Een paar aanpassingen..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu Een paar aanpassingen..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu

Een paar aanpassingen.....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elien

18 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hee iedereen!!!

Op dinsdag 11 november ben ik met een leerkracht van de 2e klas mee geweest naar huis, samen met de kinderen. In een ruim busje, waar je normaal ongeveer 7 mensen in zou stoppen, werden nu 15 kinderen en 3 begeleiders gestopt... ahja had ik dat ook eens mee gemaakt zei de leerkracht ;)
Toen we bij haar thuis kwamen kregen de kinderen natuuronderwijsles en een rondleiding door haar tuin. Ze heeft een kwekerij in schildpadden voor de hobby en allemaal mooie planten. Toen we weg gingen kwamen de kinderen bij me aanzetten met hele mooie rode bloemen, bokkepootje heet hij, omdat de bloemen lijken op de pootjes van een bokje. Nou heel erg lief, wel ff goed uitschudden, want op alles in de natuur zitten behoorlijk grote mieren. Thuis heb ik ze snel in een kan gezet, vazen hebben we niet.. :)
Woensdag heb ik mijn gesprek bij de onderwijsinspectie voortgezet. Toen ik daar kwam heb ik eerst wel een uur gewacht, want ze waren in vergadering (al 3 uren :S)

Donderdag verwachtte ik post uit Nederland met mijn nieuwe laptop en een comutermethode voor mijn stageschool, helaas zijn ze door wat miscomunicatie niet meegekomen en baalde ik verschrikkelijk!
's Avonds zijn we naar Havana Lounge geweest waar tot 1 uur salsa wordt gedanst en daarna overgaat in een danszaal a'la discotheek. Het was daar erg gezellig, hier hebben we de meiden van het kinderthehuis ook weer getroffen. Hier hebben we een leuke dans met een grote groep aanwezigen gedaan en daarna nog ff leuk vrij gedanst. Na een tijdje hebben we buiten even uitgepuft op het dakterras en zijn we niet veel later naar bedje vertrokken.

Vrijdag heb ik ff met het thuisfront gebeld en donderdag even met Jelle. Gelukkig bestaat de telefoon, webcam en e-mail! :)
's avonds ben ik met Annemarie en Berlinda naar Zha Zha Zhu geweest. Het was daar erg rustig.. als afterparty ben ik nog met een stel naar een brazilians cafe geweest wat om de hoek bij Zha Zha Zhu is. Er was een live optreden wat erg gezellig was.

Zaterdag heb ik heeeeerlijk geslapen. Ik was echt bekaf van de drukke week. Ook al doe ik hier minder dan thuis, door de warmte, nieuwe situaties en blaffende honden ben ik echt veel vermoeider dan in Nederland.

Zondag ben ik samen met Helma bij Vos wezen zwemmen. Dit was erg gezellig. We zijn daar Ilse en Jop tegen gekomen en hebben leuk gekletst. Binnenkort gaan we een tripje met ze naar de binnenlanden doen. Zij doen allebei ook vrijwilligerswerk bij het kindertehuis, maar zijn hier maar 3 weken.

Vanaf maandag ben ik in de kleuterklas begonnen. Ze hebben eigenlijk totaal geen basiskennis van huis uit mee gekregen. Er zijn 2 kinderen bij die het Nederlands zelfs nog moeten leren, omdat ze uit het binnenland komen en thuis alleen Sranatong spreken. IK moet in mijn lessen echt vanuit een heel laag niveau beginnen.
Helaas is mijn stagebegeleider in de 3e klas weer over gegaan op de klassikale manier van lesgeven, maar laat de leerlingen nog wel in groepjes zitten. Ik heb haar gevraagd waarom ze de zelfstandige manier van informatie opnemen en verwerken niet door had gezet. Ze zei dat het kwam omdat ze geen tijd had om na school nog van alles na te moeten kijken (ze werkt 's middags in een restaurant en 's avonds doet ze een avondstudie voor schoolhoofd) en dat de nieuwe manier van werken nu doorzetten haar te veel energie kostte. Ik heb tegen haar gezegd dat ik het erg jammer vind, omdat na een tijdje de werkwijze beter geautomatiseerd is en minder moeite kost. Maar ik snapte haar wel, want de manier die ze nu hanteerd kost voor en na school helemaal geen energie, maar ja of je dan echt gemotiveerd bezig bent als leerkracht.... Ze heeft me ook verteld dat ze liever schoolhoofd was in plaats van leerkracht, dus ja die gedachte werkt wel door in je lesgeven, helaas.

De leerkracht van de kleuters is een invalster en is er nog maar 2 weken, dus veel vooruitgang zal ik op deze school misschien niet te weeg brengen, maar hopelijk zet ik een nieuwe gedachtegang over manieren van lesgeven op gang. De leerkracht van de kleuters leest mijn leerboeken ook door over ervaringsgericht onderwijs omdat ze het wel erg interresant vindt, maar zij wil later geschiedenislerares worden...
Dat is het probleem met gerichte opleidingen, die heb je hier niet. Je moet vaak eerst een 'hele' andere richting op leren voordat je komt tot het beroep wat je wilt worden.

's Avonds zijn Helma en ik uit eten geweest met Stefan en John (kennis van Helma en zakenparter van hem van club Eye). We hebben lekker chinees gegeten en er kwam van alles wat op tafel... jammie! En daarna lekker gekoest, want we waren echt moe en een beetje ziek aan het worden (overal airco he..) Maar we bikkelen door! (ja hoor Jelle we zijn geen mietjes.. ;)

Dinsdag 18 november heb ik veel les gegeven bij de kleuters. Ook hier moet ik er weer goed op letten dat ik de regels voor IEDERE les bekend maak, anders heb ik niet om op terug te vallen wanneer een kind iets doet wat ik niet wil, en dat doen ze hier nogal eens... Ze mogen graag ondeugend zijn en elkaar vervelen.

Ow ja en nu de verandering waarover ik eigenlijk zou typen.. haha
Ik ga inplaats van 30 december, op 9 december terug vliegen. Zo ben ik weer in de kou wanneer de feestdagen beginnen... Hmm de warmte zal ik wel missen, maar verder... (de honden en overvriendelijke mannen niet). Dan maar wat vaker naar de sauna en onder de zonnebank in Nederland om toch nog een beetje warmte te krijgen! :)
Maar dan ben ik over 3 weken al weer bij jullie, kunnen we kleurtjes vergelijken ;)

Tot over een paar weken!
Xlien

  • 19 November 2008 - 17:16

    Frea:

    Dan mag ik nu snel beginnen met een zonnenbank kuurtje...anders ben ik zo wit! ;-)

    Hoe gaat het nu verder met je?!

    Je verhaal is weer geweldig! Kun je wel wat aan je leerpunten/doelen stage opdrachten werken!?

    Liefs, Frea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elien

Mijn stageperiode is 3 maanden. In deze periode loop ik 3 dagen per week stage op de Nabawischool. De overige 2 dagen gebruik ik om onderzoeken en tests te doen op andere basisscholen en kindertehuizen. Ook wil ik veel van het land en de mensen zien en natuurlijk veel van de zon genieten!

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 27469

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: