De binnenlanden wat meer in.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu De binnenlanden wat meer in.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu

De binnenlanden wat meer in....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elien

24 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hee hoi!

Woendag heb ik nog wat lessen gegeven bij de kleuters en ben ik met de klas op de foto gegaan. Echt heel netjes staan en lachen!
Volgende week ga ik ook nog met de kinderen van 'mijn' derde klas op de foto! Een mooi aandenken een de lieve ondeugende kinderen ;)

Donderdag was mijn moeder jarig!!!
Ik moest helemaal tot het eind van de middag wachten voordat ik haar kon bellen, want ze moest natuurlijk de hele dag werken! Nog gefeliciteerd mam met je 50ste verjaardag! Ja wel erg jammer dat ik daar niet bij kon zijn, maar we vieren nog een extra feestje wanneer ik weer terug ben! :)
's Middags ben ik langs een Nederlandse school geweest om een interview af te nemen. Die man hele verhalen houden, maar had niets te vertellen over de inhoudelijke zaken van de school... Grrr nu moet ik nog eens naar de school om het interview met iemand anders af te nemen.

Vrijdag ben ik gewoon een stukje gaan rijden met de bus en bij een school gestopt die me erg interessant leek. Daar heb ik gevraagd of ze even tijd hadden voor een interview.. Nou vooruit heel snel dan! haha Mooi geregeld.
We zouden 's middags eerst naar de Colakreek, maar dit ging helaas niet meer door.. Dan maar wat in de stad omhangen en achter huis zonnebaden.
's Avonds ben ik met Annemarie naar het Vat gegaan en daarna nog even stappen bij Zah Zah Zuh.. Ja we hebben al echte vaste plaatsen :)
Nou dit was natuurlijk weer veel te gezellig en werd veel te laat... (ik moest de volgende ochtend half 9 van bed om nog wat gegevens bij Blue Frog door te geven voor onze trip van zondag...)
Er waren 50 militairen uit Nederland die net 4 weken de binnenlanden in waren geweest voor trainingen en nu nog een weekje in de stad waren. Daar hebben we even mee gekletst. Ook hebben we een soort dance battle gehouden. Er waren 2 jongens die erg goed konden break dancen en die hadden dan ook gewonnen volgens de groep :)
Echt mooi om naar te kijken.

Zaterdag ben ik maar weer eens naar Vos wezen zwemmen. Die verkoeling is af en toe wel even nodig, want de hele dag in de warmte is ook niet goed en ik houd van zwemmen :)
Ow ja en we hoefden niet voor 10 uur bij Blue Frog te zijn om onze gegevens door te geven, maar na 10 uur... Grrr voor niets zo vroeg van bed. gaaaap dat was echt een kort nachtje, nou ja 's avonds maar vroeg naar bedje!

Zondag 23 november.... in de bikini en korte broek gewapend, klaar voor de trip! Om kwart over 6 's ochtends de taxi (ja echt zo vroeg!) naar Blue Frog om te verzamelen voor de trip 'Berg en Dal'. We gingen met Loes en Jop op trip. Onze gids kwam niet opdagen dus reed onze chauffeur ons naar Berg en Dal waar we begeleiding kregen van de ervaren mannen. Die mannen woonden allemaal in Berg en Dal aan het water bij hun werk. Echt een super mooi stukje natuur, na 2 1/2 uur rijden over boxietwegen(hobbel de bobbel!).
We hebben onze spullen in een hutje gelegd en zijn een stukje gaan kajakken. De heenreis ging erg gemakkelijk, maar de terugreis tegen de stroom in... Doordat ik af en toe foto's wou maken dreef ik gewoon weer achteruit :S
Na een korte pauze kregen we een tuigje aan en gingen we door de boomtoppen aan kabelbanen slingeren! Eerst een stukje de berg op lopen. Dit was nog best zwaar, omdat het vochtig en benauwd tussen de bomen is. Toen we eenmaal aangehaakt waren hebben we 10 kabels achterelkaar afgesjeest! Met in het midden een super lange kabel over de Surinamerivier! Wat een uitzicht :)
Na een paar kabels wouden we niet mer normaal de kabels af, want dit werd veel te saai natuurlijk ;)
Dus wij op de kop en de handen los!
En echt eng was het ook nog niet eens, volgende keer maar bungeyjumpen of skydiven.... haha
Tot slot werden we met een bootje opgehaald om weer op het strand te kunnen liggen. Ik heb een hele tijd in het water gelegen tussen de algen (ja je moet er wat voor over hebben) en de visjes die aan je armen en benenen happen/zuigen. Ik ben nog helemaal heel hoor, ze waren heel klein ;)
Even lekker met z'n allen eten (nasi/bami en bakabana(gebakken banaan met een laagje deeg erom, met pindasaus super lekker!), koekjes en sinaasappels. Lekker gevarieerd!

Tot slot werden we opgehaald door een man die echt geen Surinaams accent had! Hij kwam uit Rotterdam en woonde hier nu weer 8 jaar.
We gingen met hem hiken (wandelen met een stok over de berg). Het leek net nordicwalking!
We kregen een hele uitleg over alle delen van de berg en de gehele geschiedenis, voor zover hij had ontdekt. We hebben slavengraven op de berg gezien en graven van belangrijke mannen. Ook vertelde hij dat er erg veel goud in de berg zit, maar dat ze dat er niet uit willen halen, omdat de berg dan gesloopt moet worden en dat mag niet omdat het een culureel erfgoed is, gelukkig!
Na een behoorlijke wandeling kwamen we weer in het dal aan bij de huizen. Het huisje van de opa van een belangrijke voetballer gezien(ik weet z'n naam niet meer, kan je zien hoeveel voetbal me interesseerd...).
Daarna hebben we in het gastenboek geschreven en gingen we weer naar huis. Het werd al langzaam donker en onderweg moesten we nog even stoppen, omdat een stuk van de bumper er af was gevallen. Ik was allang blij dat het geen lekke band was waarom we stopten!
Nou je snapt dat we goed konden slapen toen we thuis nog even tv hadden gekeken.
Want ja de volgende dag, maandag, begint weer een stagedag!

Maandag is de dag voor onafhankelijkheidsdag, wat hier erg groot wordt gevierd!
We hadden dan ook snoeppauze... Ik dacht even een half uurtje snoep kopen voor de kinderen...
Nee hoor de kinderen mochten vandaag allemaal in eigen kleding komen, dus geen schooluniform! Ze mochten hun ouders ook mee nemen en dan kregen ze de kans om van half 9 tot 12 uur eten van de leerkrachten te kopen. De opbrengst gaat naar de klas en daar wordt wat leuks voor de kinderen mee gedaan.
Ze hadden echt van alles! Nasi, bami, kleine pannekoekjes met kokos erin (erg lekker!), ijsjes, snoep, chips, koekjes, donuts, 3hoekjes bladerdeeg met aardappelstukjes en kruiden erin, pannekoeken, hamburgers, hotdog met mais saus, roti (erg snel uitverkocht), pitja (groenten), kleefrijst met kokosmelk (best lekker maar het ziet er uit als witte snot, het is een soort pudding) en bami met garnalen wat ik erg lekker vond. Ook was er een grabbelton, schminken, spelletjes op de nintendo, blikgooien en voetballen. Nou de kinderen gedroegen zich net als de Nederlandse kinderen wanneer er kermis is! Ze waren helemaal uitgelaten. En nu ik hier zo op terug kijk bedenk ik me dat ik van al het eten wat geproeft heb.. Vandaar dat ik misschien nu niet meer zo'n honger heb. :) haha

Vanavond hebben Helma en ik een feest van Stefan z'n moeder. Zij is schoolhoofd geweest van mijn stageschool, dus zie ik al mijn leerkrachten ook eens in het feest.
Ze wordt 50 jaar en dit wordt hier heel groot gevierd! Met een bandje, veel eten en drinken en veel mensen (denk een paar 100). Het is zelf op de tv geweest! haha, moest vast gezellig worden.

Ik ga naar 'huis' om me om te kleden en mijn dansjurk aan te doen die ik hier heb gekocht!
Ik heb trouwens een leuke week in het vooruitzicht, want van donderdag 27 november tot maandag 1 december gaan we de binnelanden in!
En morgen onafhankelijkheidsdag natuurlijk, wat ook 1 groot feest gaat zijn!

Tot over 2 weken! (ik ga nu nog lekker genieten van de zon, want ik hoorde dat het in Nederland al weer sneeuwt)

Groetjes Elien



  • 29 November 2008 - 17:41

    Zus:

    Kusjee voor mn zusjee !

  • 08 December 2008 - 21:56

    Fenna:

    Lientje bijna weer thuis, jeeeeeeej ! De dag dat jij thuis komt ben ik overdag aan het werk en 's avonds ga ik sinterklaas vieren met mn nieuwe huisgenootjes, dus kan ik jou niet eens zien :( Moet je maar even langs komen op mn werk of op mn kamertje :D.

    Liefs

  • 09 Juni 2009 - 19:05

    Henna:

    ik heb al je berichten gelezen en zie dat je het prototype westerling bent:neerkijken op niet-westerse culturen en natuurlijk vreten,vreten,vreten.

  • 23 November 2012 - 11:41

    Niels Boonstra:

    haha en wie was die "bekende voetballer", juf Elien?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elien

Mijn stageperiode is 3 maanden. In deze periode loop ik 3 dagen per week stage op de Nabawischool. De overige 2 dagen gebruik ik om onderzoeken en tests te doen op andere basisscholen en kindertehuizen. Ook wil ik veel van het land en de mensen zien en natuurlijk veel van de zon genieten!

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 12852
Totaal aantal bezoekers 27469

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: