Hee terug van weggeweest!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu Hee terug van weggeweest!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu

Hee terug van weggeweest!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elien

11 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hoi hoi iedereen!!
Ja ik weet het, ik heb al erg lang niets geschreven :S
Dit komt omdat ik het erg druk gehad heb met typen en ik daarom niet zo veel beleefd heb....
Nou ja, hier sta je elke dag wel ergens van te kijken (hoewel ik moet zeggen dat het hier nu behoorlijk begint te wennen en ik het soms vreemd vind dat ik niet ergens vreemd van opkijk... zoals het afval op straat of de mannen die met hun vogel in een kooitje boodschappen doen, haha blijft mooi :)
en iets wat behoorlijk ranzig is: Ze pissen hier tegen iedere muur, rand van een brug of ergens anders tegen aan. Overal staat met graffiti dat er niet geplast mag worden en geen vuil mag worden gestort, maar ja.. regels, WAT ZIJN DAT? :S :)

Zoals ik de vorige keer heb verteld zouden we vrijdag koken met een buurvrouw, maar dit is helaas niet meer door gegaan door, nou ja.. drukte.
Zaterdag hebben we ff lekker gezonnebaad en zijn we 's avonds naar MISTER VEGAS geweest!! Dit was echt super leuk! We kwamen bij het Flamboyantpark (het feest was in een park met een groot hek er om en een afdak) gelijk naar de bar natuurlijk, want er waren om 8 uur nog maar een handje vol mensen (en het begon om 6 uur) bij de bar kon je flessen en bekers met drinken kopen, nou die werden zeer royaal gevuld! Na een half uurtje kwam er iemand van de organisatie op het podium en bedankte een aantal mensen van de organisatie dat die wel optijd waren gekomen, maar de mensen vonden het verder niet erg want het was echt op zijn Surinaams, NO SPANG (geen drukte), ja zelfs dit begint te wennen, ik weet nu hoe jullie je thuis voelen wanneer ik weer eens te laat kom, nou dat valt hier helemaal niet op :)
Eerst kwamen er een aantal dansgroepen op het podium, ik wou dat ik het gefilmd had! Wat konden die goed dansen! :) Dames en heren.
Wat ook leuk was dat in het publiek een rastavrouw was die het haar over de grond had slepen, zo lang!
En in mooie traditionele kleding :)
Na het dansen kwam er een lokale zangeres, was best gezellig,
maar om half 1 kwam Mister Vegas, toen was het ook al erg druk. Wat had die man een energie! Erg gezellig, iedereen dansen. Eindelijk kwamen die Surinaamse heupen los! Ze dansen hier veel minderen dan ik had gedacht, wel dansen ze wanneer er een groot iemand optreed of met de danslessen. (ze kunnen het wel!)
En op stap geld: hoe korter de rokjes en jurken hoe beter... Er was zelfs iemand in een soort badpak, en wij ons druk maken over rokjes. Nou ik doe nog steeds geen rokje zonder legging aan 's avonds, je weet maar nooit...
Ja we worden degelijk hoor :) :S
Na Mister Vegas zijn we met de taxi naar Club Eye geweest, net iets buiten de stad. Dit is een prive club waar een kennis van Helma mede-eigenaar van is. We kregen gelijk een rondleiding. Bij de ingang stonden allemaal fakkels,binnen lekkere lounge banken en een bar, buiten een kleine bar, kampvuur en buikdanseressen! We hebben nog even gezellig gekletst en natuurlijk gedanst, er draaide een dj. En daarna lekker naar bedje :)
Zondag heb ik lekker in de tuin liggen zonnen, ja in het weekend is het wel relaxen hoor! :)

In de eerste week van november,
*oooh wat is het nu koud bij jullie ;) haha*
moesten we naar het BOG voor een prik om te kijken of we TBC hadden. Kwamen we daar... nee dames de afspraak staat voor volgende week. GRR voor niets om half 6 van bed! Had ze het gewoon verkeerd genoteerd.
Nou daarna maar snel naar stage om les te geven!
Voordat jullie je druk gaan maken, een week later hoefde ik ook niet meer geprikt te worden want er waren een kind en twee vrijwilligers nog tussendoor getest en die hadden geen TBC! Pfiew, gelukkig! Thuis toch voor de zekerheid nog maar even volledig op allemaal vreemde ziektes laten testen..

Op woensdag had ik na stage een afspraak bij de inspectie voor het basisonderwijs. Na 2 uren kletsen had ik voor de helft een antwoord op mijn eerste vraag! Die man had echt veel te vertellen :) Dus daar ga ik volgende week weer heen!

Donderdag ben ik na een bezoek aan een basisschool gaan zwemmen bij het zwembad in de stad ;VOS.Met Annemarie en Berlinda. Dit was erg gezellig en het was heerlijk om weer even wat verkoeling te hebben (ja nog steeds 35 graden!)
Ohoh Ik kwam daar en toen ineesn was mijn telefoon kwijt! Hij was uit mijn zak gevallen in de taxi! Snel bellen bellen met Annemarie haar telefoon en na een tijdje kwam de taxichauffeur mijn telefoon terug brengen! pfiew! Wat een geluk!
Na het zwemmen ben ik met Berlinda op de fiets gestapt en Annemarie bij haar vriend in de auto. Ik ging voor het eerst door de stad fietsen! Een hele belevenis, links fietsen en een wanneer je af wilt slaan prop je je fiets er tussendoor. Niemand kijkt je vreemd aan, want niemand houd zich aan de verkeersregels, dus valt het niet op wanneer we niet goed weten hoe we moeten rijden ;)
Na een stukje fietsen, eindelijk weer wat beweging! Kwamen we bij de eettentjes bij de waterkant aan hebben we lekkere patat pinda met een sateprikker gegeten! En lekkere satestokjes en garnalen op stokje in pindasaus, mmmm echt lekker!
Daarna weer met de taxi naar huis en lekker slapen.

Vrijdag avond zijn we naar een kookout bij club Eye geweest. Ze hadden allemaal lekkere Surinaamse gerechten klaar gemaakt, nasi/bami/kio geroosterd/kip bbq/kip gebakken en... hert. Dit was erg lekker. En nog gepofte aardappels met kruidenboter! jammie :)

Zaterdag zijn we overdag eerst even gaan winkelen, leuk shirt gekocht! en daarna met de boot over naar Commewijne en met de bus weer terug. Een klein rondje, maar de rit over de brug was wel gaaf, want we hadden een mooi overzicht over de hele stad. Er is namelijk maar 1 brug over de Surinamerivier en die is erg hoog!
Zaterdagavond zijn we met een hele groep meiden van Huize Campagne op stap geweest naar Zsa Zsa Zsu! Dit was super gezellig en we waren dan ook erg laat thuis (half 7...)
Ow jee en we werden om 11 uur 's ochtends weer door de taxi opgehaald om naar White beach te gaan!

Ook op zondag met alle meiden naar White beach geweest. Weer super gezellig, maar helaas begon het om half 5 te spoelen! We zijn toen met z'n allen een pizza gaan halen en bij hun thuis op gaan eten. Ze wonen met z'n allen in een soort studentenhuis met z'n 8en. Ik heb nog even sinaasappels uitgeperst en daarbij een spier verrekt, ik liep de hele avond met een scheef hoofd! Dit deed echt super zeer :S
Daarna vroeg op bedje (9 uur) en een beetje bijslapen voor de volgende dag, want ja ik moest er weer om 6 uur uit!
Nou dat bijslapen werd niets, want ik ben de halve nacht wakker gehouden door de honden van de buren :S

Maandag dus met een slaperig hoofd naar stage. De leerkracht heeft inmiddels de manier van lesgeven iets aangepast. Ze legt nu taal en rekenen wel weer klassikaal uit, omdat de kinderen erg slordig gingen werken...
Vderder mogen de kinderen wel een vak kiezen wanneer ze klaar zijn met het vak en de leerkracht wisselt het nakijken wel wat vaker af met klassikaal en individueel (zij kijkt na en roept leerlingen bij zich voor het verbeteren). Dit werkt erg goed. Ze zitten gelukkig nog steeds in groepjes :)

Ik ga volgende week weer even verder schrijven over mijn belevenissen, want het begint donkerder te worden en dan moet ik echt richting de bus.
Tot snel!

Elien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elien

Mijn stageperiode is 3 maanden. In deze periode loop ik 3 dagen per week stage op de Nabawischool. De overige 2 dagen gebruik ik om onderzoeken en tests te doen op andere basisscholen en kindertehuizen. Ook wil ik veel van het land en de mensen zien en natuurlijk veel van de zon genieten!

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 27469

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: