Het harde werken gaat beginnen.... (week 2) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu Het harde werken gaat beginnen.... (week 2) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu

Het harde werken gaat beginnen.... (week 2)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elien

17 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen,

Weer ff een berichtje van mij!
Nu alles een beetje begint te wennen ga ik veel dingen normaal vinden en vergeet ik ze op te schrijven of foto's van te maken... Moet ik echt beter op letten, want voor thuis is het weer erg leuk om allemaal foto's te hebben van hier.

Zaterdag 11 oktober zijn we naar Lelydorp geweest. Daar hebben we kennis gemaakt met Rosalien, een Javaanse vrouw die verre achterfamilie (dacht ik..) van Helma is. Na ander half uur in de bus zijn we daar aabgekomen en het eerste wat we horen is 'taxi?' 'taxi?' Dat horen we de hele dag door, of psst, psst, doen de mannen ook veel. Worden we soms wel gestoord van, maar ja, zoals ze hier zeggen: dat hoort bij de cultuur! Net zoals de vele kippenpootjes, kipnuggets, kipkip, haha alles kip, want dat is iets wat van ieder geloof wel gegeten mag worden.

Nou in Lelydorp lekker gekletst en watermeloen gegeten en wat meer kennis van de omgeving op gedaan.
Rosalien in journaliste en haar zoon touroperator en haar man gaat graag met de crossmotoren het binnenland in. Nog wel eens leuk om te doen!Toen we naar huis gingen was het al bijna weer donker (half 7..) en moesten we snel naar huis. 's Avonds over straat is niet erg veilig, of je moet al een vertrouwde taxi hebben. Die hebben we nu gelukkig dus dat is mooi geregeld!

Zondag zouden we eigenlijk naar het Javaanse dorp, zorg en hoop, maar dit is er niet meer van gekomen. Ik moest even voor school bezig en we hebben nog lekker op het terras bij 'het vat' gezeten. Daar zitten veel Nederlanders en ht zit er erg gezellig.

Maandag hebben we een citytrip gehad door Paramaribo... :s Bin alle oude gebouwen langs in de hitte, waar ons de geschiedenis werd verteld.. nou sorry, maar sommige dingen gingen me het ene oor in en het andere oor uit. Helaas pindakaas! (he pindakaas hebben we hier ook met nootjes:))

Dinsdag zijn we om 7 uur 's ochtends weg gegaan en zijn we de hele dag onder de pannen geweest. We zijn eerst naar een vlindertuin (kwekerij) geweest. Dit was erg leuk!
Ook waren er slangen en schildpadden.
Daarna nog langs mensen die houtsnijder waren. Was erg knap wat ze allemaal van een stuk hout konden maken (mooie bewerkte bankjes, sieradenschaaltjes, beesten, enz.)
maar verder was daar niet veel te zien.
Nou maar weer een stuk verder hobbelen in de bus.. (gaten in de weg en vele zandweggetjes)
Na een half uurtje kwamen we aan bij de Colakreek. Echt colabruin water, maar een super mooie omgeving. haha ik stond in het water te kletsen met iemand van de tour en toen plukte ik stukjes hout van een boomstam die over het water lag en die stukjes gooide ik in het water en na een tijdje sprong er ineens een vis naar mijn hand! In da zelfde water stonden we ook nog... Was wel ff lachen! Daar was ook een "dierentuintje" bij. 2 kleine aapjes en 2 papagaaien opgesloten in kleine kooitjes en nog een paar schilpadden onder een boom. En ook nog een sprookjestuin. Nou dat was echt spookachtig ranzig en vervallen! Een paar huisjes waar wat sprookjes in waren afgebeeld en 2 huisjes stonken erg, want daar lagen wel eens werknemers in uit te rusten.. Lekker slapen in het bed van grootmoeder van Roodkapje...
apart zaakje!
en daarna gingen we door naar een Javaans eethuisje. Hier konden we nog even gezellig nakletsen over een trip die niet echt behoorlijk was verzorgd en zeer weiig voorstelde, op de vlindertuin na!

jaaa en toen was het woensdag en begon mijn stage toch echt weer!
Woensdag, donderdag en vrijdag (vandaag) elke ochtend 6 uur van bed en een dik uur in de bus hobbelen naar school en daar een paar lesjes doen, maar vooral veel onderzoek. De manier van les geven verschilt heel erg met die van Nederland. Echt heel erg leerkrachtgestuurd, maar bij de kleuters wordt wel fanatieker gewerkt dan bij ons.
Normaal gesproken zitten er iedere pauze leerkrachten aan de rand van het plein om wacht te houden.. Donderdag moest ik dat ff alleen doen, want de leerkrachten hadden ff overleg over loonsverhoging (ze verdienen ongeveer 500 euro per maand..)later zei de directeur dat ik er wel bij had mogen zijn... en mijn stagebegeleider vroeg me juist nadrukkelijk op het plein te blijven... Soms :s ... Maarja het was toen echt drama op het plein. De kinderen gedragen zich zonder leiding net als een sel wilde beesten.. Dan zijn 'onze' Nederlandse lln nog voorbeeldig (op sommige scholen..) Dit is waarschijnlijk het gevolg van een manier van lesgeven die zo leerkracht gestuurd is... En sommige thuissituaties.... is echt om kwaad van te worden...
Elke dag na stage heb ik gewerkt in het cybercafe en aan het eind van de middag lekker op het terras zitten en eten (bij stagato, de waag of het vat) met af en toe een cocktail die duurder is dan het eten... :)

We hebben al veel leuke en betrouwbare (via betrouwbare bronnen gehoord uit NL) mensen ontmoet waar we wel eens wat mee gaan drinken.
Nu ga ik zo naar huis en alles heel netjes maken, want morgen komen Jelle en Grietje voor een week bij ons!!! WoHoo
Dus ff een weekje weinig gepland(wel een leuke trip in het oerwoud) en daarna weer hard aan het werk!

Groetjes Elien

  • 18 Oktober 2008 - 17:24

    Nynke:

    Oei wat kijkt die schildpad kwaad!

    x Nynke

  • 19 Oktober 2008 - 18:04

    Fenna:

    watermellon lientje

  • 21 Oktober 2008 - 17:09

    Roosmarijn:

    He elien,

    Wist helemaal niet dat je nu in Suriname zit... Gaaf man! Heb je bericht niet gelezen, maar aan je foto's te zien vermaak je je daar wel. Geniet er van...

  • 09 Juni 2009 - 18:49

    Jerrel:

    Die Surinaamse schoolkinderen zijn net wilde beesten noooohh.
    Dit hoor ik voor het eerst,vreemd dat jij dat zo hebt ervaren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elien

Mijn stageperiode is 3 maanden. In deze periode loop ik 3 dagen per week stage op de Nabawischool. De overige 2 dagen gebruik ik om onderzoeken en tests te doen op andere basisscholen en kindertehuizen. Ook wil ik veel van het land en de mensen zien en natuurlijk veel van de zon genieten!

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 27470

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: