Vanalles en nog wat! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu Vanalles en nog wat! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elien Zijlstra - WaarBenJij.nu

Vanalles en nog wat!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elien

11 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Hee iedereen!!

Haha we zijn echt lui aan het worden, al helemaal Surinaamse stijl... :)
Maandag 6 oktober ben ik voor het eerst naar mijn stageschool gaan kijken. Dit leek allemaal erg netjes..

Dinsdag zijn we voor het eerst naar het kindertehuis geweest (Huize Campagne en Claudia A) jeetje dit was echt veel erg! We zijn heel erg geschrokken van de leefomstandigeheden waarin de kinderen verkeerden. Toen we daar kwamen, kwamen de kinderen net uit school lopen. Ze vlogen overal heen, iedereen deed zijn/haar schoolkleding uit en sommigen stapten onder de kraan/douche. Daarna zochten ze een aantal kleren van de waslijn die ze aan wouden. Niemand had eigen kleding, ze deden allemaal elkaars kleding aan. Na een half uur kwamen ook de oudste kinderen uit school en deden ditzelfde ritueel. Het stonk er allemaal heel erg en de kinderen hadden niets om mee te spelen. Ook hun spullen hadden geen plaats om netjes opgeborgen te worden. Ze slapen met z'n 3en in 1 bed!! ER is simpelweg geen ruimte genoeg. Gewoon te erg voor woorden. Sommige kinderen zijn wees, maar de meeste worden er door hun ouders gedropt wanneer ze geen geld meer hebben. Dan gaan ze even werken en komen ze soms hun kind weer ophalen als er weer geld is. De kinderen weten dus totaal niet waar ze aan toe zijn. Daarna zijn we naar Claudia A gereden. Dit is een opvangtehuis voor kinderen en volwassenen die besmet zijn met H.I.V. Hier was alles al veel beter geregeld, maar nog was er weinig regelmaat voor de kinderen.
Bij beide tehuizen waren de kinderen super enthousiast toen we aankwamen en we hebben ook gelijk spelletjes (zingen/dansen) met ze gedaan.

Woensdag voor het eerst echt naar stage!!
Ik kwam daar en er werd me verteld dat de juf van klas 3 (waar ik stage bij loop) net weg was gegaan omdat haar vader was overleden... Erg sneu, maar er was geen vervanging geregeld!! Nu moest ik alleen voor een nieuwe klas en in een klaslokaal waar ik de materialen niet wist te vinden en met methodes waarmee ik nog nooit had gewerkt en met gewoonten werken waar ik nog niet goed mee bekend was/ben (bijv. 6 x bidden tot Allah..)en met allemaal vreemde namen die erg moeilijk zijn om te onthouden! Er was een andere leerkracht die elk uur even langs zou komen. Voor de eerste pauze deed ze dat wel, maar daarna zei ze dat ik het wel zou redden en dat het wel goed ging, dus stond ik daar... voor de leeuwen gegooid. Ook was het erg leuk dat er nog een leerling jarig was en ging trakteren. Gelukkig werd ik toen bijgestaan door iemand van de keuken van de school. De leerling trakteerde op taart(super groot), drinken, vlees,kaas en augurk en nog voor iedereen een koekje! Daar had ik het dus al erg druk mee. Ze hebben trouwens les van 8 tot 1 en daar tussen hebben ze 2 x een kwartier pauze. Nou de 2e x zat ik de hele tijd nog binnen om de traktatie te regelen. Met het zingen voor de jarige kwam er gelukkig een andere leerkracht bij, want die liedjes ken ik nog niet allemaal hier. Het was wat je noemt een interessante ochtend. Dit moet niet te vaak voorkomen, want dan heb ik niets aan mijn " begeleiding".
Daarna hebben we ons gemeld bij de vreemdelingendienst. Dit was gelukkig snel klaar. Hebben we dat ook maar weer gehad ;)

Donderdag hebben we kookles gehad bij Spice Quest. Dit was allemaal erg goed verzorgd. Nadat we alles hadden klaargemaakt (ik weet de naam van het gerecht niet meer, maar het was erg lekker :)) mochten we het met z'n allen opeten. We hadden ook erg honger (zin in wat..) gekregen. Toen we aan het eten waren kwam er een soort hagedis op tafel en die kroop over me heen, haha best leuk!
helaas te laat voor het kodak moment;)
Daarna een lekkere cocktail gedronken en geschuild voor een stortbui (op foto te zien bij vorige bericht!)
En nog even met Mathilda (een oudere vrouw die ook bij het kindertehuis zit en erg gezeliig is) mee geweest om te kijken hoe zij woont. Niet erg groot maar wel gezellig. Daarna Crocks gekocht. We horen nu offici"el bij het Crock team!! haha

Vrijdag zijn we naar White beach geweest en dat was echt super. Lekker zonnebaden onder een palmboom en een mooi hutje van palmbladeren tot onze beschikking!(ook op foto bij vorige bericht!)
Lekker gezwommen in het lauwe water. Er zat een net tussen de rivier en ons strand, zodat we beschermd waren tegen piranhas... Maar mooi helder water en we hebben de hele dag helemaal niets anders gedaan dan genieten van het mooie uitzicht. Daarna hebben we gezamenlijk met onze onderbuurman gegeten. Hij heeft gekookt en wij hadden voor het toetje en drinken gezorgd(sinaasappelsap vers geperst met de sinaasappels uit onze tuin!!)
Vandaag is het zaterdag en hebben we eerst even gewinkeld (we kennen nu bijna alle winkels van binnen en van buiten..:)) En straks gaan we feest vieren in Lelydorp bij de Javanen. Hier wordt het einde van het suikerfeest gevierd!
Nou we gaan het feest in.
Relax en geniet ;)
Elien

  • 11 Oktober 2008 - 17:27

    Jelle:

    hey luilakken!

    wat moet ik voor jullie meenemen? dan kan ik er deze week nog mee bezig
    x

  • 12 Oktober 2008 - 07:03

    Nynke:

    Heey Elien,
    Wat een belevenissen allemaal. Heftig hoor, dat je zo voor een onbekende klas wordt gedropt. Hoeveel kinderen zitten er in een klas? Spreken ze nederlands of papiamento ofzo?

    Ik vind het allemaal ontzettend moedig voor je, je hebt deze kinderen ontzettend veel te geven!

    Succes en Liefs
    Nynke

  • 13 Oktober 2008 - 13:19

    Fenna:

    Ik mis jou...

    en je silk-épil..

  • 15 Oktober 2008 - 09:25

    Chris:

    Leuke foto`s Elien!
    Volgend jaar samen maar even een presentatie doen of niet? groeten Chris

  • 16 Oktober 2008 - 17:41

    Frea:

    Hey Elien, wat een belevenissen allemaal alweer! Hoe is de dag gegaan zonder begeleiding? Nu wel steeds iemand erbij geweest!? Waren ze van de school tevreden?

    Ene feestje na t ander?;)
    Liefs, Frea

  • 19 Oktober 2008 - 11:33

    Celia:

    ik vind het erg sneu voor je nu jelle en grietje niet komen, wel ff slikken zeker. heel veel sterkte toe gewenst van ons, groetjes halbe celia jelle en nynke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elien

Mijn stageperiode is 3 maanden. In deze periode loop ik 3 dagen per week stage op de Nabawischool. De overige 2 dagen gebruik ik om onderzoeken en tests te doen op andere basisscholen en kindertehuizen. Ook wil ik veel van het land en de mensen zien en natuurlijk veel van de zon genieten!

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 27470

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: